MEJÄ-kurssi

11158025_10202792491933835_243674127_nKeski-Suomen Noutajakoirayhdistyksen MEJÄ-toimikunta järjesti lajista kiinnostuneille aloitteleville harrastajille MEJÄ-kurssin 8.-15.4. Kurssi päätettiin aikaisempien vuosien malliin järjestää kaksiosaisena; ensin luentoilta ja myöhemmin jälkienteko ja jäljestys metsässä. Kurssille osallistui 12 koirakkoa, joista kymmenen oli noutajia, yksi lyhytkarvainen collie ja yksi shiba. Kurssilaisista suurimmalla osalla ei ollut aiempaa jäljestyskokemusta. Muutama kuitenkin oli jo ehtinyt kokeilla jälkientekoa itse ja yksi oli kokeessakin käynyt. Luento pidettiin kahden kouluttajan voimin Sepänkeskuksessa, missä kurssilaisille kerrottiin MEJÄ-kokeen kulusta ja säännöistä sekä lajin omatoimisesta harrastamisesta.

Viikko luentoillan jälkeen kokoonnuttiin uudelleen. Tällä kertaa tavattiin Vesangassa, josta Vesangan Erämiehet ry ystävällisesti oli luvannut metsää kurssilaisten käyttöön. Hieman oli vielä lunta maassa, mutta ei niin paljon, etteikö hyviä harjoitusjälkiä olisi pystynyt vetämään. Maasto oli11149125_10202792493533875_726203327_n muutenkin aloitteleville koirakoille sopiva. Tässä vaiheessa saatiin paikalle myös lisää kouluttajia ja yksi kouluttaja ottikin metsään mukaansa aina kaksi kurssilaista. Pareittain jäljet sitten tehtiin kuten kokeessakin; ensin suunnistettiin ja merkittiin jälki, ja toisella kierroksella veretettiin. Jäljet tehtiin avoimen luokan mallin mukaisesti, mutta koejäljen pituutta huomattavasti lyhyempinä versioina. Kun viimeisiä pareja odoteltiin metsästä, pääsivät odottelijat koirineen tutustumaan hirvensorkkiin. Reaktioita oli monenlaisia; osaa koirista vähän jännitti, jotkut pitivät sorkkaa välipalana ja osa innostui leikkimään sillä.

Kun kaikki olivat palanneet metsästä, kokoonnuttiin porukalla testaamaan koirien laukauksensietoa, ihan kuin oikeassa kokeessakin. Ensin kokeiltiin koirien reaktiota starttariin. Kukaan ei säikähtänyt ja päätettiin vielä ampua haulikollakin laukaus. Laukaus herätti lähinnä kiinnostusta, mikä on noutajille aika tyypillistä. Kokeessa laukauksensietoa testataan heti kokeen alussa ennen jälkien ajamista. 1975023_10202792551015312_5151184342731210086_nJoskus ihmetellään sitä, miten tämä laukaus nyt liittyy jäljestämiseen ja miksi se on pakko tehdä. Laukauksensiedon testaamisen tarkoitus on selvittää koiran paukkuarkuus. Koska MEJÄ-kokeen tarkoitus on testata koiran kykyä jäljestää haavoittunutta riistaeläintä, on tärkeää, että koira sietää laukauksen, sillä tositilanteessa jäljestys saattaa hyvinkin päättyä kaadolla suoritettavaan laukaukseen. Kokeessa paukkuarka koira ei saisi jatkaa jäljelle. Laukauksien jälkeen suunnatiin jännän äärelle eli koirien kanssa jäljille. Ensin hirvensorkat käytiin jättämässä jäljen loppuun eli kaadolle ja sitten mentiin! Ainakin allekirjoittaneen mukana olleet koirat ohjaajineen selviytyivät jäljistään loistavasti. Oli ilo seurata innokkaita koiria työssä.

MEJÄ-toimikunta haluaa kiittää kurssilaisia ja kouluttajia osallistumisesta. Toivottavasti innostutte treenaamaan omatoimisesti koirienne kanssa ja näemme teitä esimerkiksi Keski-Suomen Noutajakoirayhdistyksen järjestämissä MEJÄ-kokeissa elokuussa!11138631_10202792546735205_1319595166148299673_n