TOKO

Tottelevaisuuskoe- ja perustottelevaisuuskoulutus

toko

Tottelevaisuuskokeen eli TOKO:n tavoitteena on opettaa koiralle miellyttävää ja hallittua käyttäytymistä sekä koiran ohjaajalle oikeaa ja asiallista koiran käsittelytaitoa. Tottelevaisuutta voi harrastaa ilman kilpailullisia tavoitteita, sillä perustottelevainen koira on mukava kotikoira ja lemmikki. Perustottelevaisuuskoulutus luo myös pohjan muiden lajien harrastamiselle.

Keski-Suomen Noutajakoirayhdistyksen TOKO-toimikunta järjestää koulutuksia monen tasoisille koirakoille. Kursseja järjestetään virallisiin tottelevaisuuskokeisiin tähtääville tai siellä jo alemmissa luokissa kisaaville. Keväisin ja syksyisin järjestetään pentu- ja arkitottelevaisuuskurssit nuorille ja vanhemmillekin noutajille. Kursseja järjestetään ulkona ja lämpimässä sisähallissa.

TOKO-toimikunta järjestää monenlaista ohjelmaa vuoden mittaan. Vuonna 2015 järjestetään kahdet viralliset tottelevaisuuskokeet sekä ainakin yksi TOKO-valmennuspäivä. Talvikaudella yhdistyksen jäsenillä on mahdollisuus treenata tottelevaisuutta omatoimisesta lämpimässä sisähallissa. Tavoitteena on myös kasata yhdistykseltä joukkue piirinmestaruuskokeisiin.

TOKO-toimikunnan tavoitteena on kannustaa aloittelevia koirakoita mukavan lajin pariin. Toimikunta tukee TOKO:sta kiinnostuneita liikkeiden opettelussa, jotta koirakot pääsisivät aina kokeisiin asti kisaamaan. Neuvoa saa aina kysyä myös sähköpositse tai yhdistyksen Facebook-sivujen kautta.

Lisätiedot

Lisätietoja lajista ja toimikunnan toiminnasta saat osoitteesta toko@ksnoutajakoirayhdistys.net.

Koulutuskentän säännöt >>